Edukasaun non formal
Edukasaun nudar asuntus importante ba nasaun ida ne’e be foin hari ka nasun ne’ebe desenvolvidu tiha ona. Timor Leste nudar nasaun ki’ik ne’ebe foin ukun-an presisa iha rekursus humanus ne’ebe forti atu hala’o desenvolvimentu iha rai laran.
Relasiona ho asuntu ida ne’e organisasaun Assist oferese programa edukasaun non formal ida ne’ebe bele ajuda joventude no komunidade liu husi programa edukasaun ne’ebe sei hala’o mak hanesan tuir mai neé:
1. Treinamentu Computer
* Softwere : Instalasaun programa Cumputador, programa Office , Autocad, data base no seluk-seluktan.
* Hardwere) : Tecinico Computador
2. Lingua
Lingua Ingles no Portugues
3. Arte e Kultura
Educasun non formal
nudar programa ida nebe organisasaun Assist plano atu halao iha komunidade
Iliomar nia let hodi kontribui programa edukasaun non formal nebe estadu ka
guvernu Timor Leste halao iha teritoriu Timor Leste tomak liu-liu iha sub
distritu refere. Educasaun nudar parte importante ba prosesu desenvolvimentu,
tamba liu husi prosesu apredisasen mak ema bele iha kunhesementu diak hodi
kontribui ba prosesu desenolvimentu. Liu husi prosesu aprendisasen, ema hotu
sei esersa ninia matenek hodi atende serbisu hirak nebe ita halao iha pais ida.
Papel edukasaun non
formal iha nasaun Timor Leste durante nee, juventude barak mak hatudu ona ninia
kbit atu halao serbisu iha entidades no kompania sira nebe halao sira nia knar
iha Timor Leste; no liu husi educasaun non formal mos joventude barak mak
hatene ona halo serbisu rasik hodi sustenta sira nia vida lor-loron.
Educasaun não
formal nebe organisasaun Assist sei implementa mak hanesan kursu Computer, Kursu
Lingua (Ingles no Portugues), no Arte Kultura. Tuir observasaun hatudu katak juventude
iha area rural iha potensia atu eserse nia-an hodi kontribui ba prosesu
desenvolvimentu iha sira nia rain, maibe sira sei hasoru desafius balun mak
hanesan difisil atu konferse ema kona ba saida mak sira hakarak, jovens barak
mak la bele priense kriterius balun nebe entidades sita nebe loke empregu ba
sira tamba laiha konhesementu kona computer no abilidade atu usa lingua no
seluk-seluk tan. Iha parte seluk baseia ba observasaun nebe iha katak, jovens iha
area rural mos iha talenta kreativu balun nebe durante ne'e sei kola ko
limitasaun oin-oin tamba laiha konhesementu nebe klean oni nusa atu uja talenta
hirak nee hodi fo sira nia kontribuisaun ba desenvolvimentu. Talentu kreativu
hirak nee mak liu-liu kona ba arte no kultura
nebe maka tuir lolos iha papel nebe importante ba prosesu
desenvolvimentu iha teritoriu tomak. Relasiona ho telentu kreativu hirak nee,
organisasaun Assist mos kria programa ida liu husi educasaun non formal nebe
sei fo korasen ba juventude sira nebe iha talentu artisticu hodi hasae
kunhesementu kona ba arte no kultura atu jere didiak talenta hirak nee hodi
kontribui prosesu desenvolvimentu iha seitor arte no kultura.
Iha parte seluk,
Organisasaun assist mos sei fo prioridade ba Estudante Pre-secundaria no
estudante premaria sira hodi bele aprende lingua Inglesh no Portuques atu iha
korasen liu tan kona ba lingua refere, durante halao sira nia estudu iha iha
sira nia escola no mos, no mos lingua hirak nee sei sai mata dalan ba sira atu
apriende siencia seluk nebe ema bele
kompriende liu husi lingua hirak nee.
- OBJECTVO
PROGRAMA
1.
Hasae Konhesemento ba Juventude iha area Komputador,
Lingua (Ingles, no Portugues), no Arte
Kultura
2.
Aumenta kunhesementu kona ba Computer no Lingua (ingles
no portuques) hodi nune, sira bele pronto atu sai empregobain hira entidades
ruma nebe presisa ema ho kunhesementu diak kona ba Coputader no iha abilidade
hodi uja lingua Ingles no Portuguesa ho diak.
3.
Fo korasen ba juventude, liu-liu sira nebe iha talenta
artisticu hodi utilisa talenta hirak nee hodi sustenta sira nia vida lor-loron
no kontribui diak liu tan ba prosesusedenvolvimentu iha area refere.
4.
Liu husi programa arte kultura, jovens nebe iha talenta
artisticu bele iha korasen atu usa sasan local liu husi kreatividade arte hodi promove
kultura local iha publicu nudar identidade ba komunidade iha teritoriu.
B. REJULTADO
1.
Joven no komunidade nebe sai benefisiariu ba programa,
sei aumenta sira nia kunhesementu hodi sai ema nebe preparadu atu hetan empregu
kuandu iha oportunidade.
2.
Joventude nebe sai benefisiariu ba programa sei iha
korasen atu atinje sira nia objetivu liu husi talenta nebe sira iha.
3.
Jovens nebe iha talent artisticu sei hasae sira nia
kunhesementu kona ba arte kultura no sasan ka material saida deit mak bele
utilisa hodi halo arte hodia eserse sira nia talenta kreatividade arte no
musika.
4.
Estudante iha nivel primaria no pre secondaria iha area
refere, nebe sai benefisiariu sei aumenta sira nia kunhesementu, liu-liu kona ba lingua (Ingles no Portugues) no mos
computer ka arte kultura hodi prepara-an atu continua sira nia estudu iha nivel
educasaun seluk.
5.
Estudantes sira iha area rural sei la senti atrasa ba
globalisasaun ninian liu husi kunhesementu kona ba informasaun tecnologia,
lingua nebe sei fo dalan ba informasaun seluk,no sira komesa hatene identifika
kona ba talentu arte nebe sira iha.
|
Dezenvolve nafatin ita bo'ot sira nian kreatividade, aktividade formasaun laos deit iha vila mas iha area rural bele implementa.
ResponderEliminar